torsdag 11 februari 2016

Hundgård



Vår lilla Jack Russel, för övrigt min allra första hund om man bortser från den Cocker Spaniel som mina föräldrar hade när jag var i tonåren och jag i stort sett ignorerade eftersom jag nästan aldrig var hemma då, är en liten tik som nu vid 7 månaders ålder har löpt för första gången. Maken har haft en tax i sin ungdom men det var en hanne så både han och jag är noviser på det här med hur man beter sig med en hund som löper.

Vad vi märkt är att fullt med hanhundar börjat springa och kissa och bajsa på vår gata. Vi själva är duktiga på att plocka upp efter Piggelina men nu har vi även fått plocka upp efter alla dessa ovälkomna friare dessutom eftersom vi vill hålla gatan och gränden fri från bajs. Ingen annan här plockar upp efter sin hund som de flesta låter springa helt fritt. Man ser att flera av dem har halsband men det finns även en del vildhundar. Ingen av hundarna, oavsett om de är herrelösa eller har en ägare, är dock aggressiv vilket underlättar när man ska gå ut. De är nog mer rädda för oss än vi är för dem, tack och lov.

Piggelina är en av anledningarna till att vi har satt upp staket runt hela tomten. Trots det har vissa hundar lyckats ta sig in och vi har gång på gång fått jaga ut dem och sen täcka nederdelen av staketet med sten och jord där de lyckats ta sig in och ut.

Till slut bestämde vi oss för att bygga en helt inbrottssäker plats för vår lilla hund. Den är inte stor men vi tror att vi, nä vi behöver det, kan lämna henne där i någon timme när vi behöver. Den är nu nästan färdig. Det som fortfarande saknas är ett skuggtak till sommaren. Dessutom står det ett valnötsträd inne i hundgården och vi tror inte det är bra för henne att äta nötterna, även om hon verkar gilla dem starkt. Så solskydd kan även fungera som ett fångstnät för nötterna när de börjar falla ner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...