torsdag 2 juli 2015

Änglatrumpet


Köpte en liten tanig planta i höstas som den gångna vintern har fått stryk av hagel ett flertal gånger. Men den har, trots det, så mycket livskraft. Och nu har den blommat i flera veckor och hela tiden kommer det nya knoppar. Doften på kvällen är helt underbar.

Jag antar att det är klimatet och jorden här nere som är den största orsaken. Överallt ute där folk odlar växer det så det knakar. Det gör ju att det blir så mycket roligare att pröva på att försöka själv. Men jag måste erkänna att det jag sätter i krukor, t.ex dillen, inte ville riktigt. Kanske är det för varmt. Kanske är jorden som jag köpt inte rätt för de svenska fröerna (dillfröna är köpta i Sverige).Persiljan verkar vilja ha den grova jorden som finns ute i naturen.  Men jag har peperoncino på gång och ruccolan växer hyfsat.

Det som växer i krukan bredvid änglatrumpeten är stockros. Och den är ju tvåårig så jag oroar mig inte så mycket för den ännu. Dessutom kommer ju syster Gittan hit i september och har stockrosen inte tagit sig mer innan dess får jag fråga henne till råds. Hon har grönare fingrar än jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...