onsdag 4 februari 2015

Inte lika lätt som det verkar på papperet

Vi har nu fått alla papper som vi begärt från de svenska myndigheterna. Det har tagit lite tid men vad vi förstått så är det inte själva postverket (det italienska) som sölat  utan det är tydligen brevbärarna som har maskat. Eftersom det tog över en månad att få ett begärt intyg får SKV så gick jag till posten och frågade. Postmästaren sa att han skulle prata med brevbäraren om det. Nu föll det sig så att jag fick syn på brevbäraren nästan direkt efter och stoppade honom och frågade om han hade några brev till oss. Och han öppnade bakluckan på bilen och den var överfull med brev i olika lådor. Men han visste i alla fall vilken lådan han skulle leta i och jag fick 5-6 brev + ett paket som var till oss. Bl.a var det en räkning från kommunen som var stämplad i slutet av november. Och den skulle varit betald i slutet av december. Men byggaren berättade att han också fått sin samtidigt som oss och att vi inte kunde göra så mycket åt det.

I vilket fall. Vi gick till kommunen i går för att lämna in de handlingar som de begär för att vi ska få ett uppehållstillstånd: själva ansökan, intyg E121 (visar att vi varit inskrivna i svenska sjukförsäkringssystemet), pass och inkomstuppgifter. Eftersom jag inte hade fått fram vårt vigselbevis så begärde jag ett äktenskapsintyg från skatteverket. Det och E121 kom alltså med posten långt om länge.


Registratorn på kommunen ville dock inte godkänna äktenskapsintyget från SKV. Det var påskrivet och stämplat "Registration officer" men det dög alltså inte. Han sa att det skulle vara ett papper enligt "Convenzione di Vienna" från 1976. Vi fick ett exemplar med oss. 

När vi kom hem igen packade jag upp de två flyttlådor jag hade kvar och hittade vår bröllopsfoton och där låg ju även vigselbeviset. Så vi åkte tillbaka idag och visade upp det men inte ens det dög fast det var en rådman som skrivit på det och det var Göteborgs Rådshus stämpel och allt.

Så nu har jag skickat ett mail till Göteborgs stadshus med frågan om de kan fixa ett intyg enligt "Convenzione di Vienna" och skicka till oss. Fortsättning följer.........

Jag har fått färdig i min studio!!!! Vi har byggt ihop de skåp vi köpte på IKEA och satt hjul under så det är en flyttbar arbetsyta men lådor. Alla flyttlådor är uppackade. Att det var lådor med färger, papper och penslar visste jag men jag var inte medveten om att jag hade så mycket dukar och IKEAramar. Jag behöver inte köpa något mer på länge länge.
Mimmo lägger sista handen vid golvet. Fogningen är klar. Återstår bara att tvätta golvet ordentligt när fogarna är helt torra.

Lite svårt att få en hel bild av studion eftersom det är dörrar i vägen. Ska försöka ta en bättre bild till nästa inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...