onsdag 15 januari 2014

Julmiddag

En lunch på terassen  i mitten av december är inte fel.

Hela onsdagen jobbar vi vidare med att få räcket klart. Vädret är på vår sida. Sol och nästan ingen vind vilket är en stor fördel när man ska svetsa och måla.


Vi har tagit med oss svenska ingredienser som inte går att få tag i så där utan lite besvär och jag gör en äggost och Jansson på onsdagseftermiddagen. Jansson mår ju gott av att stå till sig lite. Även skinkan griljeras och jag kan inte låta bli att skära den första biten medan skinkan fortfarande är lite ljummen.

Det som står på julbordet på torsdagskvällen är ägghalvor med majonäs, lax och räkor. Varmrökt och gravad lax med tillhörande gravlaxsås, skinka med Nisses senap och vanlig söt senap, brunkål, köttbullar, svenska prinskorvar, potatis, glaserade revben och Jansson. Å så äggost med hemmagjord björnbärssylt. Å ni ska veta att det fanns inte mycket kvar när sju italienska män hade gått både en och två gånger och fyllt upp tallrikarna. Gravlaxsåsen var OK men de var inte så förtjusta i Nissses senap ;). Jag hade skrivit lappar vad varje rätt heter på svenska och översatt det till italienska under. Julskinka heter t.ex prosciutto di Natale.

Vi hade svenska snapsar som alla smakade på men väldigt försiktigt. Öl hade vi inhandlat en massa men det ville ingen ha utan de drack rödvin i stället. Det var tur att vi hade kvar en bag in box sen i somras med ett italienskt vin som jag fyllde upp i karaff. Annars hade jag fått ta av de 4 flaskor som vi fick av Antonio och Peppe när de kom.
Vi hade sagt till innan att de inte skulle ha något med sig men det hade de i alla fall. Bröderna kom som nämnt med vin och de andra hade väl lagt ihop och kom med ett helt fat med de små underbart goda bakverken. Kvällen vart väldigt lyckad.

På lördagen var det fest i byn. De hade byggt upp en stor scen där en orkester spelade tarantella och flera började dansa. Det var bland annat en ung flicka som verkligen gav sig hän. Lars filmade men jag vågar inte lägga upp den här på bloggen då jag inte har frågat om lov. Nu tror jag ju inte att någon där nere i södra Italien läser min blogg men man vet ju aldrig :)

Folkfest i byn en lördagkväll i december 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...