torsdag 22 augusti 2013

Terass, trappa och "Gallina"

Det var ett tag sen vi kom hem från Coccorino och dagarna har rullat undan i en faslig fart. Här i Svedala har det varit en helt fantastisk sommar. Det är längesen jag upplevde en sådan. Det fina sommarvädret anlände i stort sett samtidigt som vi kom hem och har rullat på sen dess. Någon enstaka regnskur och ett fruktansvärt åskväder som höll i sig från tidigt kväll till fram på förmiddagen. Det gick runt oss hela natten och sängen skakade flera gånger under tiden det höll på. Lite läskigt var det allt. Allrahelst som vi har höga träd runt oss och man aldrig vet vad som händer om åskan slår ner i ett av dem. Ramlar det mot huset eller ifrån????

Nog om det. Vår sista vecka i Coccorino fixade Lars färdigt trappan upp till terassen. Fem steg om dagen hade han bestämt sig för att kapa i rätt längd och svetsa fast. Byggarna var här varje dag och tyckte att han gott kunde fixa alla på en gång så kunde han vara helt ledig de sista dagarna. Men han hade bestämt sig - fem steg och sen badet och avkoppling ;)

Vi förstod sen varför de var på honom. De använde trappan för att ta sig upp till terassen vilket var mycket lättare än att klättra dit upp via ställningen. För så fort alla stegen var på plats rev de ställningen :D

Grunden är lagd. Det ska bli en täckplåt i framkant men det blir vid nästa resa ner.


Jag har påbörjat målningen av pippin på grinden. Det var bara under de tidiga morgontimmarna som jag kunde jobba med det för när solen kom fram så torkade färgen nästan innan den hann komma av penseln. Jag får slutföra jobbet nästa gång. Flera som sett vad jag sysslat med har stannat och tittat men de flesta har inte kommenterat så att jag har hört något. Vår granne Pasquale som är målare har fått för sig att det är en gallina och jag protesterar och säger att en höna har inte så långa ben. Då vill han ha det till en pappagallo  (pappegoja). Fantasifåglar existerar inte här men jag har försökt att förklara att pippin är just det och har kommit fram ur mitt huvud :D



Terassen
Det enda som saknas nu är ett räcke och vi har kommit fram till att det troligtvis blir härdat glas på muren där man ska kunna sitta och resten blir ett räcke med antingen vajer eller stänger. Utsikten från terassen är helt fantastisk!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...