tisdag 29 maj 2012

Födelsedagsfirande


Vår andra vecka inledde vi med att åka till Totto och inhandla en stråmatta till badrumstaket. Det blev så bra i köket så vi bestämde att vi gör likadant på toa. Sen till bageriet och några frukostfrallor. Vi bestämde i går att det är en arbetsfri dag idag och även i morgon eftersom kaklet inte kan hämtas innan onsdag. Så efter frukosten drog vi iväg till Tropea och försäkringsbolaget. Men som jag redan berättat i ett tidigare inlägg så åker vi fortfarande oförsäkrade.

Vi fortsatte från Tropea till Pizzo. De är berömda för sin glass Tartufo. Här är ett utdrag från Aftonbladets nättidning 2010:

Tartufon – "alla glassars konung

1943 kom prins Umbero av hertigdömet Savoyen till stan för en militärinspektion. Pizzitani,  som Pizzoborna kallas, hedrade honom med den bästa mat de kunde frambringa.
Och det allra bästa sparade de till sist. I flera veckor hade stans glassmakare experimenterat fram en helt ny glass, tartufo. De visste att prinsen var svag för tryffel, en lokal höjdare från hans hemtrakt.
När prins Umberto väl hade avnjutit den kalabriska glassversionen av hans egen hemtryffel utbrast han: ”Detta är alla glassars konung!”.

Lars hade missuppfattat det här med Pizzo och trodde att de var berömda för sin glass rätt och slätt och blev väldigt besviken för den glass han köpte var vattnig och inte alls särskilt god. Berith köpte en tartufo och vi andra fick ett smakprov och visst var den god. Men om den är värd dubbelt så mycket som en vanlig glass vet jag inte. Men jag är ju ingen älskare av glass heller så jag är ingen bra referens. Den är väldigt söt och mäktig.

Vi tog vägen om Vibo men på måndagar öppnar köpcentret först kl 15 fick vi lära oss. Så då blev det Coccorino igen och där åkte, trots besked på morgonen om arbetsfri dag, arbetskläderna på på herrarna. Själv tog jag itu med dagens mat som blev en paj på lite rester. Där fanns båda pasta carbonara och kycklinggryta med ost och broccoli. Den blev väldigt god.

Stråmattan hamnade i badrumstaket. Jag tvättade bilen och Berith tvättade köks- och ytterdörr och sen badrummet. Det blir lite skräp efter uppsättning av stråmatta, iaf när man sätter den i taket. Här nere används den först och främst som vind- och solskydd .
Kaffe och drink på baren, en snabb kik in i möbelaffären (ff negativt besked) och sen en trevlig promenad på en ny slinga som nog är ca 2,5 km. Och sällskap av en hund hade vi hela vägen.

Berith och jag har förbud att jobba med staketet även på tisdag. Vid elva vill vi ha kaffe och går bort till baren. Träffar på Lello för första gången sen vi kom ner. Det har annars bara varit hans bror Massimo som varit i möbelbutiken. Lello var på väg in i bilen och ville inte stanna men Lars fick ut honom och vi gick tillsammans in i buktiken. Massimo såg så där lagom nöjd ut när vi kom in. Lello ringde och hörde sig för angående våra köksskåp. Han återkom och sa något om upptaget och 20 minuter. Så vi bänkade oss bland köksmöblerna och väntade. Till slut fick vi ett besked och det var inte roligt! 7 dagars väntan till. Det blir på håret om det nu är det sista beskedet. Jag funderar över om skåpen inte är tillverkade ännu, om de inte har några på lager och har fått beställningen precis nu. Men så kan det ju inte vara.
Lars spelade ut hela registret och visade sin besvikelse och missnöje. Han skulle nog kunna slå sig på amatörteater :)

Vi gick och tog ett glas öl/kaffe och sen hem igen. Antonino kom på eftermiddagen och vi åkte ner till kommunkontoret i Joppolo för att fixa med övertagande av kontraktet på vattenmätaren.

Onsdag 9 maj
Klas fyller 69 och firas med risgrynsgröt till frukost. I vanliga fall äter vi flingor, mjölk och nybakade frallor. Men jag vet ju att Klas gillar risgrynsgröt och det blir gröt i stället för en tårta ;-)

Sen får herrskapet Linder vara i fred lite medan Lars och jag åker iväg för att hämta vårt kakel. Vi tog vägen om Totto för att byta ut några kontakter som var fel och köpa lite färg. Sen  ner till Santa Domenica och kakelkillen. Jovisst hade han vårt kakel. När vi kom till fix och fog hade han däremot inte något sådant utan det var att åka tillbaka till Totto, men det är ju på vägen hem så det var OK. Jag smilade upp mig mot killarna (gubbarna) där inne och sa HEJ IGEN! (på svenska naturligtvis). Det är oftast tre killar i butiken och en av dem är väldigt nyfiken på Sverige och vårt klimat, ord mm så han förhör oss ibland om det. Vi fick fix och fog till både vägg och golv så nu ska vi få gjort det iaf. Väggarna är ju inte helt raka så Lars har förvarnat mig om att det kanske inte blir helt jämt eftersom jag har valt stora kakelplattor, 45x20. Men det är ju ett gammalt hus och jag vet att han gör det så bra som det går att få det. Jag är inte det minsta orolig.

Det blir lite problem när han kommer fram till armaturen. Det visar sig att det inte går att använda den armatur vi köpt. Avståndet passar inte mellan gammalt och nytt. Så vi får åka på rekogniseringsresa för att hitta två snygga kranar i stället. En till varmvattnet och en till kallvattnet. Lite originellt, men det kan ju bli riktigt bra. Just nu har vi bara ett provisorium med rörbitar och avstängningsventiler.

Halva väggen med kakel avklarades idag. Berith har börjat grunda sitt staket och vad gäller mitt staket börjar jag se slutet på slipandet.

På kvällen åkte vi iväg till Sambuco och firade Klas med att bjuda honom och hans fru på middag. Vi tog in en tallrik med husets kallskurna, lufttorkad skinka i tre olika varianter och salami samt lite ost. Till huvudrätt valde jag lamm (som vanligt) och de andra tog biffstek. Till det hemmagjorda pommes frites och en blandad sallad. Och så kaffe och tiramisu till efterrätt. 1 karaff vin (1 liter), vatten och fanta. Notan slutade på 60€, ca 550:- för fyra personer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...